Foto tegenstelling :Landgenoot /Vreemdeling

image

Dit waren mijn moeder en ik op Bali in 1992.
Mijn moeder geboren in Indonesië haar moeder mijn oma was van Indonesië en haar vader mijn opa van Rotterdam .

Mijn moeder kwam met oma en haar broer en zussen naar Nederland ,is getrouwd met mijn vader met Poolse nationaliteit .

Wij zijn volkomen neutraal opgevoed ,wij zelf zijn ook in Nederland geboren en getogen ,toch merkte je in kleine details dat mensen heel bekrompen konden zijn ,wij aten spruiten ,bloemkool ieder kent dat luchtje wel maar dat is”Hollands” we aten ook heerlijk Indisch en tjonge jonge sommige bekrompen buren vonden het”stinken”.

Toen mijn moeder in een senioren flat ging wonen had men zelfs het gore lef ,bij mijn moeder binnen te treden(mijn moeder was gastvrij)en letterlijk te zeggen dat het stonk, resultaat men moeder durfde haast niet meer te koken ,afzuiging werkte prima woningbouw was zelfs komen kijken ,maar ja men ruikte liever spruiten en bloemkool. En zoiets gebeurde onder oudere ……

foto tegenstelling by Melody

31 gedachtes over “Foto tegenstelling :Landgenoot /Vreemdeling

  1. Ja meisje je hebt mensen en je hebt potloden maar schrijven doen ze allebei.
    Mijn vader heeft ons altijd geleerd….Je kunt mensen wel vóór het hoofd kijken maar niet erin.
    Lieve groetjes en fijne dag

    • Dank je Marja voor je compliment :-)

      En het ergste is dat mensen niet beseffen hoe klein ze iemands wereld kunnen maken ,simpel weg omdat hun de geur vh eten niet beviel /bevalt. Maar het is zo mensen die zich aanpassen zijn de dupe en degene die zich niet aanpassen hebben”vrijspel” het is de omgedraaide wereld en dit is maar een klein voorbeeld .

      Fijn weekend Marja xxx

  2. En heb je ooit iemand horen zeggen dat spruitjes bij de bereiding stinken?……
    Nou, ik wel en daar ben ik het nog mee eens ook, terwijl ik ze graag eet en ook lekker vind.
    Dat heb ik ook met knoflook, wat een luchtje, maar wel lekker!
    Smaken verschillen nou eenmaal en het mag toch zeker gezegd worden?
    Onze buren komen van Maleizië en meestal geniet ik van de geuren die uit hun keukenraam komen, maar niet altijd.
    Discriminatie is verwerpelijk uiteraard, maar daarom hoeft men toch niet altijd je mond te houden, men mag over het algemeen wel wat diplomatieker zijn.

    • Ja J@n dat verschil weet ik heel ged te onderscheiden ,maar ik zou het niet in mijn hersens halen om bij mensen die ik nit ken de deur binnen te stappen en grof te zeggen verantwoordelijk t zijn voor de stank!

      Wat ik niet lekker vind ruiken hoeft niet vies te zijn ,net wat jij aangeeft maar beledigend worden om er zelfs de woningbouw bij te halen? Zeg nou zelf ,dat is pesten en iemands leefstijl willen bepalen!

      Ik eet erwtensoep ,bruinebonensoep,hutspot ,spruitjes ,bloemkool ben ik allemaal mee groot geworden en ook met de Indische keuken ,heb krantjes rond gebracht waar”Hollandse” reukjes me on 5.00 ‘s morgens tegemoet kwamen had ik dan aan moeten bellen en uit het niets zeggen”hier stinkt het”? Nee toch, zoiets heet fatsoen .

      Ze mocht ook haar hondje meenemen in de senioren flat ,je wilt niet weten hoe ze daar mee is gepest,trouwens niet alleen mijn moeder ook een ander alleenstaand vrouwtje Nederlandse die heeft van alle zenuwen door het pesten haar diertje weggedaan .

      Je kunt van mening verschillen maar fatsoen hoort voorop!

  3. Nou, bloemkool, spruitjes en boerenkool vind ik mega-stinken. Als ik mocht kiezen wist ik trouwens wel wat ik iedere dag op mijn bordje wilde zien hihi, mmmm zij weten wel wat koken is, mjammieeeeee.

    Wat bekrompen betreft blijf je gewoon schrijven. Marc’s ouders kwamen niet uit (ons) het dorp maar van een heel andere omgeving. Stonden dorpelingen in de tuin stiekem onder de gordijnen door te gluren om te zien hoe zij leefden. Hahaha, bezopen he. Wat zal er een boel afgeluld zijn in het dorp. En dan hadden Marc’s ouders niet eens een kleurtje of ander eten dan bloemkool maar waren zij schippers ;-).

            • Moest er net aan denken, als ik naar de stad loop kom ik langs een flatgebouw waar een paar Tamils wonen op de begane grond. Tjeeeemig wat kunnen die lekker koken. Nou ja goed, ik heb er nooit een hap van mogen proeven maar iedere keer weer loopt het water me in de mond. Wat zo overheerlijk ruikt kan toch niet goor zijn? Het is maar goed dat die niet naast mij wonen. Dan bleeeeef ik eten. Oh wacht. Dat scheelt toch al niet veel whaahaa ;-).

              • Hahaha, ja maar daar zou jij je ook in kunnen vergissen. De bereiding ruikt dan wel lekker maar het gaat erom wat ze hebben gebruikt -;)

                Zo waren wij eens in Frankrijk St.Maxime opweg met e scooter en kwamen langs zo’n eettent, nou Ger en ik, was trouwens een gezellig strandhutje zaten gezellig al wat te drinken, Ger liet ijn oog op een gerechtje vallen en ik wile iets anders, toen zei hij ach kom neem toch ook wat ik heb, nou ja ach weet je wat doe maar,zo gezegd zo niet gegeten hahaha althans ik niet ! Ze kwamen met de borden aan het zag uit als een smakelijke braadworst Ger zet zijn mes erin en er kwam mij een vaag bekend luchtje voor iets wat mijn ouders gebruikte om de dobbermannen eten te geven Pens !!! Hahah ik zeg dat tegen ger en hij ach jij weer, ja je moet hetzelf weten maar wedden dat wat op het menu staat dat het ingewanden of iets dergelijks betekend, we zaten weer op de scooter en ik weet niet of omdat ik hem nu gek maakte dat hij Pens had gegeten of het em er echt niet lekkr van was,maar poepen kon hij er heeeel goed van hahahaha. O ja eenmaal inde cmper woordenboekje erbij gehaald en wat denk je…….Pens Bon Apitit :P

  4. Je moet maar denken sommige mensen zijn niet wijzer,overigens vind ik dat er in verschillende woonvormen behoorlijk ‘gepest’word.Walgelijk. En ja spruitjes brrrrrrrr maar dat is mijn persoonlijke smaak.

    • Dieneke dat is ook z ,bij ons is nog nit in de huiskamer discriminatie als excuus of aanleiding gepakt . Het is puur dat mensen tolerant leren te zijn ,leven en leven laten . Ze weten niet wat ze zelfs onder oudere met pesten aanrichten . Groetjes en fijn weekend xxx

  5. Ach wat eerrug, tekent toch maar weer de maatschappij waarin we leven, te triest voor woorden!

    Tolerantie is een woord dat velen (te) gemakkelijk in de mond nemen, (stinkt overigens ook) maar de uitvoer ervan blijft schandelijk achterwege….

    • Ja Melody ,tolerant heeft ook grenzen dat is een verkeer van 2 kanten en niet een éénrichtingsweg, juist de mensen die zich voegen spitten het onderdelf en mensen die alléén maar eisen en niks bijdragen die schermen met termen van discriminatie . En dat laatste vind ik ook niet kunnen. Geven en nemen,toch ?

      Fijn weekend xxx

  6. Tolerantie werkt alleen als het tweerichting verkeer is ,zoals je zelf al zegt . !
    Bekrompen heid kom je in héél veel situaties tegen en inderdaad ,ook vaak in zaken die jij hier aanhaalt !
    Ik sluit trouwens óók altijd alles af als mijn Antilliaanse buurvrouw ( die overigens een schat is ) haar kinderen op bezoek krijgt want dan kookt ze niét Nederlands en dat vind ik niet lekker ruiken !
    Daar spreek ik haar niet op aan maar omdat zij met haar gastvrijheid aanvankelijk nog wel eens “iets lekkers” wilde brengen heb ik haar wél uitgelegd dat ik een échte Hollandse kieskauwer ben en niet van gekruide en/of uitheemse gerechten houd ,.
    Ik zou haar goede bedoelingen niet willen beledigen door het aan te pakken en weg te gooien .Ik hou niet van discriminatie en als mijn zus iets gekookt heeft dat ik niet lekker vindt sla ik óók af !

    • Kijk Rietzepiet dat noem ik nu eerlijk en oprecht zonder iemand te kwetsen ,dat wist mijn moeder ook altijd te waarderen,trouwens ik ook . Dat heeft met discriminatie of pesten niks te doen!

      En wat het eten betreft nou trasie ruikt idd niet fris en nog van die typische Indische dingen we zijn ook niet selectief in ons reukorgaan ;-)

      Fijn weekend xxx

    • Hoi Truus idd het was puur pesten met soms als na trapje ” het zal de afkomst zijn” ,maar ook andere vooral alleenstaande zijn een gewild mikpunt daar ( geweest)

      Ja prachtige reis we waren met mijn moeder,2 tantes en mijn nichtje geweldige ervaring :-)

      Fijn weekend xxx

  7. Wat triest zeg!! Dat jou moeder niet eens meer haar eigen geliefde eten uit Indonesië durft te maken, omdat de buren vinden dat het stinkt!!! Hoe bekrompen kan men zijn ………..

    Maar als ik dat zo lees, besta jij uit een mooie mix en het mooie is, je kunt van al die culturen het mooie mee nemen en het vervelende achter laten.
    Mooie bijdrage, die veel rijkdom in zich heeft.

    • Dank je Minoesjka ,zo zijn we ook opgevoed ,van alles iets meegekregen het enige wat we niet kunnen spreken is Indonesisch en Pools hahaha ;-)

      Mijn ouders leven beide niet meer mijn vader is in dec 2007 overleden en mijn moeder juli 2010 ,ik draag ze bij me :-)

      Wat ik hoop is door het lezen van dit stukje dat iedereen eens nadenkt dat pesten niet alleen onder jongere plaatsvindt maar ouderen ook heel vaak ermee te maken hebben en zich steeds meer terug trekken en dat moet niet .

      Wens je een fijn weekend xxx

  8. Ha ha
    de laaste zin spreekt mij wel aan
    we spreken geen maleis nou onze kinderen ook niet maar zoals je mischien weet mochten de Nederlandse kinderen geboren inIindonesie geen Bahasa spreken in toen malig Nederlands Indie . groetjes van Ikanmas

    • Hoi Ikan-mas,
      Dat klopt dat heb ik gehoord ,mijn moeder sprak het echter wel met mijn oma en zussen,vooral als het iets was wat voor onze kleine oortjes niet bestemd was haha ;-)

      Ikan betekend toch vis . En Mas staat dat voor veel/ groot ? Vind het leuk gevonden je lognaam .

      Terima Kasih Ikan-mas xxx

Laat een berichtje achter :-)

