Impact

image

Gisteren kwam er een foto boven water van de HNO school van zo’n 30 jaar geleden. Terug kijkend vond ik mezelf niet lelijk terwijl er klasgenoten waren die je wel het gevoel gaven “buiten beentje te zijn ” , ze vonden altijd wel iets en vooral persoonlijk .

Nu was en ben ik niet op mijn mond gevallen en gaf daardoor de schijn dat het me niks deed *dat gunde ik ze niet*.
Nu plaatste eentje een comment “het was een gezellige tijd toen “….Ik schreef erop je schrijft het was een gezellige tijd maar er waren toen best wel een paar “bitches” en dat was not so nice for everyone.

En zie ze werden wakker ….eentje kon het zich niet zo herinneren en prompt kwam “bitch” nummer 2 erbij met woorden “ik ben me van geen kwaad bewust en iedereen was toch weleens een bitch “.
Waar op ik schreef dan heb je beslist last van Alzheimer. ….Nee schreef ze ik heb al het negatieve gewist dus nog geen last van Alzheimer….Nou schreef ik dat is al heel wat dat je inziet dat het negatief was, dan heb je idd nog geen Alzheimer hahaha ;-)

Vervolgens schreef ik waarom ik zo reageerde :
School moet voor iedereen een leuke tijd zijn vroeger en nu en het feit dat een foto van 30 j geleden dat oproept….Dat gun ik geen van jullie kinderen toe…..Ik wil dan zien of mama dan zou zeggen “och iedereen is weleens een bitch” !
En vooral in deze tijd waar alles nog erger is hoop je dat zoiets nooit gebeurd met je eigen kinderen.

Kijk schreef ik zeker waren wij ook niet altijd lief maar dat was uit zelfverdediging of we waren aan onze dagen hahaha

En over een akkefietje of judassen dat deed ieder op zijn tijd. …het ging mij erom dat het echt gemeen en persoonlijk in de kraag ging dat ze zich daar bewust van zouden zijn dat dit ook hun kids kan treffen.

Ik kreeg bijval en ruggensteun doordat er nog iemand het lef had de “bitches” inderdaad te zeggen dat ze ver gingen toen der tijd dat was en is een goed gevoel.

Zeker we zijn 30 j later maar zo’n impact maakte deze foto dat ik wilde zien of de “bitches ” zichzelf herkenden en melden en zo was het ook .

Ik heb ze aan het denken gezet en ieder die de school pagina bezoekt op FB hopelijk het verhaal leest en het moraal eruit haalt en het ook een impact achterlaat dat iemand persoonlijk pesten Not Done is een No Go .

En eerlijk gezegd deed het me goed na al die jaren dat duidelijk te kunnen maken.

Ik heb ieder een goed leven gewenst en ook van harte gun  C’est La Vie en Carpe Diem xxx

24 gedachtes over “Impact

  1. Hij Laura, goed van je dat je je even hebt laten horen. Ik denk, als ze zelf moeder zijn dat ze er echt wel over na gaan denken wat ze gedaan hebben. Misschien kun jij het nu ook afsluiten. Maar dat zoiets impact heeft gehad kan ik me voorstellen.
    Lekker afgekoeld hè. Een fijne dag!

    • Hoi Trees, ja weet je wij waren toen der tijd verhuisd en ik kwam midden in het eerste school jaar daar op school ….andere stad alles vreemd , mijn klassenlerares van de oude school gaf me dit mee “meid jij bent zo toegankelijk en aardig je zult ongetwijfeld zo vrienden sluiten”.

      Toen ik op die school kwam nam niemand me op , ik moest “achter ze aanlopen”, daar had ik een hekel aan want zo was en ben ik niet. Met de jaren had ik een paar “vriendinnen”, maar na school het eerste jaar heb ik 1 jaar binnen gezeten, niemand die eens vroeg of ik ergens mee naar toe wilde….

      Toen in het derde en vierde jaar begon het pesten op persoonlijke aard, brieven schrijven in mijn naam om aan een ex vriendje te geven….

      Ik was en ben weerbaar maar het heeft mijn hele kijk op de mens verandert .. .

      En het is heerlijk om de “bitches” van toen even wakker te schudde eentje kan ik me voorstellen dat zij toen meeliep en het niet meer in haar zit….die andere zijn nog net zo qua karakter als men de pik op iemand hebben zouden ze niet in de bres springen. ..nee want stel voor het zou zich draaien en men krijgt de pik op hun ;-)

      Dus ik hoop dat ze wakker zijn geworden velen van hun hebben nu ook brugpiepers en dat gun ik niemand ook niet die van hun.

      Dus ja het voelde goed dat ik het daar heb neergezet en gelegd en een ander ook liet weten gepest te zijn geworden :-D

      Heerlijk het weertje Trees, hoe bevalt het in Zeist ?
      Al het echte “thuis gevoel” ?

      Liefs Laura :-D

  2. Altijd moeilijk om in een bestaande groep te vallen, of je wel of niet mooi bent heeft er dan meestal niets mee te maken, óók mooi zijn kan een reden zijn om te pesten.
    Zelf ben ik nooit gepest maar ik had het tóch niet naar m’n zin op school en had er geen échte vriendinnen . Misschien toch wel gewoon mijn aard zoals veel kinderen die gepest worden niet zulke “meelopers” zijn.
    Als het jou opgelucht heeft dit te doen is dat goed, maar het zal waarschijnlijk voor de meeste pesters niet eens “herkenbaar”zijn omdat ze zélf vaak niet het gevoel hebben dát ze pesten. Het blijft een lastig probleem dat moeilijk uit te roeien is!

    • Hoi Rietepietz,
      Normaliter zou ik bij het laatste zeggen je hebt gelijk en ze beseften niet wat ze deden, maar uitgerekend hun reageerde en dat zegt voor mij genoeg, misschien niet dat het die werking had, maar wel dat het gedrag negatief was. Eentje schreef nl “ik heb al het negatieve uitgewist”, iemand die echt van geen kwaad bewust is schrijft zouets niet ;-)

      Uitgeroeid krijg je zoiets ook niet maar als een gelegenheid als deze zich nu heeft voor gedaan ga ik wat iemand als “leuke tijd”, benoemd niet beamen omdat het niet alleen voor mij een rotte tijd was, maar er kwam nog iemand die gepest was…..dus heeft het benoemen zin gehad voor mij om het los te laten :-D

  3. Misschien goed dat je het een keer gezegd heb, alleen al voor jezelf. Ik sprak ooit een man waarmee ik vroeger op de lagere school in de klas zat. Hij was enorm gepest vertelde hij me zelfs door de leerkrachten. Na jaren had hij er nog steeds last van. Ik herinnerde me inderdaad wel dat ik ooit een keer gezien heb dat hij het op het schoolplein in zijn broek had gedaan en ik dat zo erg vond. Hoe dat gekomen is weet ik niet, of hij daar wel meer last van had en daarom gepest werd, ik zou het echt niet weten. Hij zei niet dat ik hem gepest had gelukkig maar, zou dat echt vreselijk gevonden hebben. Ben zelf nooit gepest gelukkig. We hadden een leuke groep met meiden. Weet wel dat mijn zus die last van eczeem op haar handen had ook vaak gepest werd dat ze bij spellen haar geen hand wilden geven of zo. En ze zeiden tegen haar dat ze de schurft had. Dat was echt niet leuk. Ja kinderen doen andere soms ook onbedoeld denk ik veel pijn.

    • Hoi Anneke,
      Ja ook leraren maken zich schuldig al is het door het probleem niet aan te pakken maar het juist te verergeren.

      Ik, kun je nagaan hoe ver mijn olifanten geheugen gaat , zat op de kleuterkkas naast een meisje die nog niet “droog” was en die juf toen schold op haar waar wij bij waren….dat doe je als leerkracht toch niet !

      Sommige kinderen doen uit onwetendheid na-aap gedrag in de geest van och als ik het maar niet ben….maar de aanstichter (s) weten heel goed waar ze mee bezig zijn….zeker schiet het geheugen later te kort , ze hebben immers het verdriet niet gevoeld en het dan ook zo niet ervaren.

      Ik daar in tegen heb best veel vrienden op de lagere school gehad maar was er ook voor degene die minder weerbaar waren. Ik was en ben gene die graag wegkijkt.

      Niet dat ik een heilig boontje ben of was ;-) Dat wat ene geeft krijgt die ook terug. . .maar het zou niet moeten zijn.

      Mijn mening over degene die het doen , is hun eigen onzekerheid en jaloezie omdat ze “alleen” niet zo stevig in hun schoenen staan verbergen en gaan andere pesten om zelf niet het doelwit te zijn of worden.

      De pesters weten wel wat ze doen klein of groot.

      Ik vind het triest voor die man en ook voor je zus, het was al niet fijn en dan ook nog “buiten gesloten” worden :-(

  4. Ja, soms zijn er mensen met wie je gewoon een rekening te vereffenen hebt. En je zou ze op de een of andere manier toch wel wat willen terugbetalen. Het liefst contant. Met heeeel veel rente…. Goed dat je dit in elk geval gezegd hebt, het grootste deel van de rekening heb je al contant betaald!

    • Dank je…..voor mij is deze rekening nu ook betaald men dacht met domme antwoorden dat ik terug deinsde, echter 1 ding waren ze vergeten dat ik nooit op mijn mond was en ben gevallen ….*nou ja ik ben letterlijk wel al op mijn bakkes gevallen* Hahahaha maar niet door de pesterijen maar omdat ik struikelde ;-)

      Overigens geldt dit alleen voor het middelbare onderwijs, er staat van de lagere school een reünie te komen van de zesde klas waar ik mooie herinneringen aan heb en een straat reünie uit het oude dorp voor de tweede keer mooie vooruitzichten :-D

  5. Hoi Laura,

    Goed gedaan, dat lucht ook even op en als kind kon je er waarschijnlijk minder tegen aan dan nu, ook al was je toen al niet op je mond gevallen ga je er als volwassene toch heel anders mee om. Maar ik geloof dat het jou vast en zeker een goed gevoel gegeven heeft om nu nog eens je mening te kunnen uiten.

    Liefs Georgina

    • Hoi Georgina,
      Ja dank je het uiten naar vooral 1 van hun deed goed ;-)

      Eerlijk gezegd is het wel ook in de tijd van volwassen worden zo geweest juist door dat ik een mening had en het niet de mening van andere vertegenwoordigde met betrekking het pesten en buiten sluiten dat ik tot geen groep behoorde…..Wilde ik ook niet had iemand gelijk en nu nog draai ik zeker bij …..maar zijn dingen onterecht naar mij of mens/dier die me na staan of mijn sympathie hebben zal ik ook al is het de minderheid die erachter staat toch voor de eerlijkheid gaan …….soms stoot ik nog mijn hoofd nou het zei dan zo maar ik weet dan wel dat ik geen “kudde dier ” ben :-D

      Liefs Laura

Laat een berichtje achter :-)

