Geplaatst in belazerd, In de Maatschappij, Koffie Praatje, Nederland, Persoonlijk, Spanje

Wat een verschil

Zoals de meesten weten hebben we een rondreis door Spanje gehad. Ons viel op dat de prijzen ‘t.o.v Frankrijk en Nederland enorm verschillen. Het maakt daar nog echt plezier om een terrasje te pakken en uit eten te gaan. De infrastructuur van de wegen zijn goed, heel goed zelfs. Als ik dit met het wegennet van België vergelijk, nou dan steekt Spanje er boven uit, zelfs nog boven Frankrijk. En dat begrijp ik niet, in Spanje is het qua financië toch slechter dan in voorgenoemde landen. Qua verdiensten liggen ze toch lager dan België, Nederland en Frankrijk. Tuurlijk mogen wij dat niet vergelijken maar dat gaat automatisch. Pak de Diesel , wij zaten in Spanje bij de hoogte pomp op 1,46 € en de laagste 1.26 €

Inmiddels terug in Nederland waar 3,00 € voor een Cappuccino normaal is, soms zelfs al de 3,00 € gepasseerd. Maar waar ik ècht van schrok en daar dan ook noooit meer naar toe zal gaan, was een eetgelegenheid voor wandelaars/ fietsers of andere verdwaalde (zoals wij ). Leuk zitje beetje Engelse tuin sfeer maar verder niks bijzonders. Zeker hadden wij vantevoren de kaart bestudeerd. Mijn zin op een ijscoupe verdween als sneeuw voor de Zon. De Coupes startte met een prijs van 8.50 € … Op iets hartigs had ik geen zin. Ons oog viel op een Brusselse Wafel, ook niet goedkoop met aardbeien en slagroom 7.50 € Maar we dachten dat zal wel een grote wafel zijn met rijkelijk aarbeien erop en behoorlijke toef slagroom. Nee hoor een normale wafel (weinig smaak) dun belegd met aardbeien en de slagroom (volgens mij geen druk op de machine) waren twee toefjes zo dik als een vinger. Ger had met warme kersen, hij verbranden nog net niet zijn mond eraan en zijn slagroom was al gesmolten bij aankomst. Je kunt je voorstellen dat wij daar ons geld niet meer achterlaten. De prijs is niet in verhouding met wat je krijgt.

Afgelopen week gingen we ook weer op een terrasje zitten ook hier de Cappuccino 2.95€ dat hebben we inmiddels “geslikt “. Dit keer keken we ook op de kaart maar besloten dat we ons dit keer niet lieten afzetten. De prijzen staan simpelweg niet in verhouding. Een broodje kaas stond op de kaart voor 8.50 € ! 8.50€ !!! Mijn lieve hemel. Sommige zeggen, ja misschien kreeg je wel wat sla en salade erbij. Ja ? En dan nog staat het niet in verhouding tot. Ten eerste staat er broodje kaas, al het andere hoeft niet, als men daar de prijs mee zou willen vergoelijken. Een simpele tosti ham/kaas 9.00€. Nee sorry we worden een beetje uitgemolken. En het ergste de mensen laten het ook nog gebeuren. Ik heb, wanneer we ergens gingen zitten nooit zo geredeneerd, het smaakte, de prijs stond in verhouding van…Echter nu ben ik wel iemand die denkt ” wacht even bij de bakker/ supermarkt heb ik een paar broodjes en beleg en houdt nog geld over “…Dat een ondernemer lasten heeft kan ik begrijpen maar niet zo.Op deze manier dat ze meer dan 100% verdienen op een belegd broodje, Brusselse wafel, Ijs etcetera…

En nog een thema dat veel speelt, dat ondernemers failliet gaan door het on-line shoppen door de consument. Ook dat wordt in de hand gewerkt. De consument winkelt ook liever, echter wanneer datzelfde product on-line goedkoper is, dan koopt men het on-line. Je bent toch geen dief van eigen portemonnee ? Over het alleen de consument het in de schoenen schuiven is ook niet correct. Pak de komst van de grote Supermarkten, zij waren de voorlopers van het “on-line ” gebeuren. Door hun aanbod van groenten/fruit, vlees en brood, zag je vele kleine ondernemers sluiten, dag groenteboer, dag slager, dag bakker. Enkele bleven nog overeind. En zelfs daar dat je denkt, “schoenmaker blijf bij je leest “… Neem nu een Bakker opeens verkoopt deze ook ijs en bonbons. Terwijl er niet ver uit zijn buurt een chocolaterie is en ook een ijssalon. Een slagerij die ook belegde broodjes verkoopt. Het is dan niet alleen de consument die verstek laat gaan wat een Ondernemer niet ten goede komt. Het zijn ook de Ondernemers die elkaars vakgebied verweven met hun eigen zaak,wat weer een ander zijn faillissement kan betekenen.

Soms ligt het gevoelsmatig zo simpel om alles lopende en betaalbaar te houden, echter al jaren wordt het niet simpeler maar complexer en wat nog is, vind ik. Wat wij in Nederland in de supermarkten krijgen is simpelweg bedrog . Waarom smaken tomaten, groenten en vlees in Frankrijk en Spanje net als vroeger bij ons ? Terwijl een tomaat hier bij goed geluk een beetje smaak mag hebben, het vlees waterig en smaakloos of zelfs vies smaakt. Appelen na twee dagen niet meer smaken, Aardbeien zelfs bij testen heel slecht scoren door de pesticiden. Wij in Spanje een pot honing kochten en het riep onmiddellijk het gevoel van vroeger op, de ouderwetse geur van honing, de smaak. Tuurlijk krijgen we hier ook honing maar zelfs dat is niet meer wat het ooit was.

Wat een verschil, echt wat een verschil

Salamanca op het bekende plein, tapas van Schapen stoofje 6.50 € , coffee con leche 1.50 €

Auteur:

Ik kan hier veel schrijven over mij, kom gewoon kijken ,leer mij kennen en kom als blogger erbij. Dit wil ik wel hier kwijt, ik ben 53 jaar jong,gelukkig samen met Ger en onze twee hondjes Yoshi en Pippy. Toch nieuwschierig ? Come join in

36 gedachten over “Wat een verschil

  1. De horeca komt steevast met hoge lasten. Die hebben ze ook, ik weet het, maar het wordt door hier en daar wel èrg gemakkelijk opgevoerd, bovenop de tegenvallers als corona.
    Gelukkig wonen we niet ver van de grens, in Duitsland is uit-eten gaan op veel plaatsen redelijk betaalbaar.

    1. Kijk, dat bedoel ik. Ook hier over de grens (Duitsland) wezenlijk goedkoper. Ze zeggen EU maar de maatstaven worden anders gehanteerd. En mocht het gelijk getrokken worden dan gaan ze altijd met de duurdere mee.

  2. Ja, het wordt echt schandalig. Ik roep het al jaren: in Spanje kunnen wij rijkelijk leven van ons pensioen én nog overhouden. Hier in België moeten we het pensioen aanvullen met onze spaarcenten als we wat leuke dingen willen doen.

    1. Ja dat is toch niet meer normaal. Nu leven de Spaanse mensen ook voor hun verhoudingen duur, zij krijgen immers weinger in het zakje dan wij in Nederland of België. Maar het zou in principe voor ieder betaalbaar kunnen zijn.

  3. Jah te triest voor woorden … iedereen wil (terecht!) zijn deel verdienen uit het proces van a t/m z maar ja de directies (en vooral onze roverheid) kappen 3/4 van de prijs al weg… dus tja…
    De ‘gewone burger’ is Jan met de korte achternaam… wel steeds meer betalen maar verhoging van salarissen =of erger nog, uitkeringen= zit er niet in, terwijl onze minister van Armoede wel 3400 PER WEEK vangt :-((

    1. Ja de koek wordt niet eerlijk verdeeld en de minimale verhoging op inkomen staat niet gelijk aan de stijgende lasten.

      Ik heb te doen met gezinnen, ieder wilt zijn kind (eren) iets gunnen en vooral in de Vakantie.

      1. Absoluut. Ben blij dat ik ze al lang groot heb en die zorgen niet meer heb. Al houden we nog geen kapitalen over met dank aan die gewel(dad)ig geregelde zorg in ons land

          1. Klopt… wij hebben ook een patroon om dingen te kunnen doen die ons plezier geven. Moet wel hè met Fluttes hoogmoedswaanzin. En straks met een nieuwe regering kan t alleen maar beter worden

  4. Nu snap ik waarom zoveel mensen na hun pensioen in Spanje overwinteren, daar moet je dan met een AOW en pensioen redelijk comfortabel kunnen leven. Veel mensen investeren ook in een flatje in Spanje. Misschien een tip voor jullie?

  5. Het is inderdaad van den zotte, wij gaan hier in Nederland al bijna nooit meer uit eten of op een terrasje zitten. Op Kreta is het nog goed te doen, daar is het ook heel normaal dat je 1 hoofdgerecht besteld voor 2 personen. Zij hebben liever dat alles wordt gegeten dan dat ze 2 halve porties moeten weggooien, kom daar in Nederland eens om, ze lachen je uit of sturen je weg.

  6. De prijzen swingen inderdaad de pan uit en de verschillen met de landen onderling zijn enorm! Onlangs betaalden we op een terras in Parijs 8.5 € voor een cola, we zaten er wel mooi en gezellig, maar toch 🙈

  7. Tijden van ‘vroeger’ keren weer. Als wij op vakantie gingen, in Nederland, in een ‘huisje’ kookte mijn moeder zelf. Voor een lekker toetje (mijn moeder maakte custard) zochten we bosbessen en bramen. We gingen een of twee keer op een terrasje wat drinken; wij mochten dan cola wat we anders nooit dronken. En we kregen één keer een mars, waar we een paar dagen mee deden.
    Ik zal niet beweren dat vroeger alles beter was (zeker niet!), maar tegenwoordig zijn we zo gewend om ergens neer te strijken en wat te eten of te drinken, dat het gewoon lijkt. Ik ben het met iedereen eens dat de prijzen de pan uitrijzen en dat dat echt niet leuk meer is. Maar het gaat om het genieten. Ik kan intens genieten van een lunch met meegebrachte boterhammen in een parkje, of langs het water; er is altijd van alles te zien. En ik neem gewoon een kop koffie op een terras. Zo houd ik de boel in evenwicht en heb ik het toch goed naar mijn zin.

    1. Vroeger was het voor onze Ouders ook passen en meten. Daar waar andere naar het buitenland gingen op vakantie, kregen wij een zwembad abonnement voor het buitenbad en gingen we naar de speeltuin. Met af en toe een busreisje naar een mooie plek in Nederland, ook boterhammen en hardgekookte eieren nam mijn Moeder mee. Had ik niet willen missen.

      Ik ben het met je eens dat het om genieten gaat. Nu zijn wij niet de mensen die altijd neerstrijken op een terrasje. Echter als we dat doen moet het in verhouding staan anders is genieten er niet bij. Die twee gaan voor mij namelijk samen.

      1. Klinkt als een goede, warme jeugd, Laura.
        Het laatste ben ik ook met je eens, genieten kan alleen als alles klopt, en niet wanneer er alleen geld uit je zak wordt geklopt. Dan is genieten er inderdaad niet meer bij.

  8. Als wij op reis zijn met de camper, eten we meestal gewoon “thuis”. We vinden het inderdaad te duur om uit eten te gaan, want ook aan de brandstof betaal je je blauw. En ach, we zijn graag op ons gemak met ons tweetjes 🙂
    Maar duur wordt het inderdaad allemaal echt wel.
    In Kroatië was het leven een stuk goedkoper, maar daar betaalde je dan weer heel veel (vond ik toch) voor overnachtingen. En dat stoort me na een tijdje ook wel.
    Ik kijk ernaar uit om ook eens de Spaanse grens te kunnen over trekken 🙂

    1. Spanje is (nog) heel betaalbaar. Ook komen er steeds meer Pass’Etappe parken in Spanje bij. Jullie reizen ook graag in voorseizoen ? Kijk dan eens naar de ACSI-gids (ook in app versie) je betaalt ervoor maar hebt dan Campings die met de ACSI kaart ( die je bij aanschaf gids/app krijgt) korting. Helaas kent Spanje niet ècht de Camperstaplaats als in Frankrijk en die wat er zijn, zit je gemiddeld met stroom tussen de 15€ en 20€ in.

      Wij gaan graag in het buitenland op terras, niet elke dag eten ook niet elke week maar een koffie met gebak zit er meestal wel in. Nu is Spanje met gebak prijzig (raar maar waar) ,we hebben dat dan met een tapas vervangen. Maar spotgoedkoop ‘m.b.t terassen vergelijken bij ons en uit eten ook. Boodschappen zeker goedkoop.

      Dat met Kroatië is wat ons weerhoudt ‘m.b.t te dure staplaatsen, tis wat je schrijft, de kosten van Diesel loopt ook aardig op. Al was de Diesel in Spanje goedkoop maar ja je moet eerst door Frankrijk.

      En als ik nog een tip mag geven ? Als jullie weten wat jullie willen zien in Spanje jullie route daarbij uitstippelen en niet teveel ervan afwijken. Ook niet teveel in ene reis willen zien. Wij hebben die “fout” wel gemaakt. Gevolg te weinig rustdagen en teveel gereden en dat merk je als je lang onderweg bent wel 🙂

      1. Ik zal die ACSI-gids eens bekijken. Al vaak zien passeren, nog nooit iets mee gedaan.

        Nog iets ivm Kroatië: de snelwegen zijn er fantastisch (recent aangelegd) maar ook pokkeduur. Dus da’s nog een extraatje. Maar de diesel is er wel goedkoop.

        Dankjewel voor de waardevolle tip. In 2020 maakten we een rondreis in Frankrijk waarbij we telkens een dag of 3 à 4 in dezelfde plaats verbleven. En laat dat nu een vakantie zijn waaraan ik heel mooie herinneringen heb. Dus ja, jouw tip moeten we echt wel in gedachten houden. Een mens wil al snel teveel in zo’n vakantie duwen 🙂

        1. Graag gedaan. 🙂 Overigens hebben wij over het algemeen goede wegen gehad in Spanje, tol een lachertje en niet zoveel tegengekomen. Dit jaar met BIB and Go zonder gehannes aan poortjes maar doorkunnen rijden.

          Ja dat is het juiste ergens 3 tot 4 dagen te blijven 👍Je kunt de omgeving in je opnemen, rusten en weer door.

Laat een berichtje achter :-)